| m/diode i alm. lys | m/diode i skygge | u/diode i alm. lys | u/diode i skygge | |
Sort | 33 | 31 | 24 | 19 | |
Hvid | 53 | 51 | 42 | 31 | |
Brun | 46 | 44 | 33 | 27 | |
Lys blå | 41 | n/a | 35 | n/a | |
Mørk blå | 33 | n/a | 23 | n/a |
Udfra de indsamlede data, er det muligt at se visse sammenhænge. Ikke overraskende, er det generelle lys niveau væsentligt lavere når man deaktiverer sensorens diode, mere overraskende er det dog, at udslaget i lysstyrke mellem almindelig belysning og skygge forøges meget, ved denne ændring. Målingen af hvid giver for eksempel et udslag på 11 enheder, når man skifter mellem almindelig belysning og skygge. Målingerne viser os også, at det er muligt at bytte den sorte linie ud med en linie af anden farve, for eksempel ville en mørk blå farve opnå det samme resultat og med en fornuftig threshold-indstilling ville det også at bruge både den lyseblå og brune.
Tilgengæld viser det store udslag på den hvide farve, at vi, udfra disse målinger, ikke vil være i stand til at vælge en thresholdværdi således, at bilen kan følge linien både med og uden dioden aktiveret og både i almindelig belysning og skygge.
Grundet en ombygning af vores køretøj, se billede nedenunder, kom dette i karambolage med den brune tape omkring banen, under vores forsøg med dioden deaktiveret. Dette udslag skyldes en tresholdværdi på 35, som gør at vi er i stand til at se forskel på sort og hvid, men ikke på sort og brun.
(Dette eksperiment kan være påvirket af belysningen i rummet og de forskellige skyggeniveauer.)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar